Puste timen med Eyrun – en gave til deg!

Det er kanskje ikke så vanlig å gå rundt å tenke på hvordan folk generelt puster, men måten du puster på er enormt viktig for hvordan en glad kropp kan ha det. Jeg vil fortelle litt om hvorfor det å puste riktig har blitt så viktig for meg og hva du kan gjøre for å puste riktig du også.

Hva med Eyrun?

Som 20-åring var jeg veldig utrygg i meg selv, hendene mine skalv, jeg hadde ofte vondt i magen og mye diaré. Jeg stresset, hadde masse tankekjør, jeg brukte mye energi og krefter på om jeg var fin nok, snill nok, bekymringer om hvem som likte meg og ikke. Tankene mine var på repetisjon hele tiden og jeg tenkte ofte på at DEN liker meg ikke og i hvert fall ikke DEM..

Selvfølelsen min var skikkelig på tur, jeg var veldig nærtagen og tok alt personlig om noen fleipet med meg.. JEG grubla fælt. Ironi skjønte jeg ikke hva var … Ganske trist egentlig.

Hva sa legen?

Irritabel tarm ble diagnosen og jeg fikk henvisning til psykomotorisk fysioterapi. Hun lærte meg mye om hvordan opplevelser i livet påvirker kroppen til oss mennesker. Hun spurte meg om jeg kunne slå hardt i behandlings benken mens jeg lå på ryggen.

Og dette var veldig vanskelig for meg. Jeg turte rett og slett ikke. Inne stekte følelsene på full guffe og det var mye undertrykt sinne hos meg.

«Du vet det Eyrun, kunsten er å sette gode og kjærlige grenser for deg selv og akseptere følelsene dine er alfaomega». 

Hun lærte meg å puste riktig, ved å puste korrekt blir du mer tilstede i kroppen din og du kommer lettere i kontakt med følelsene dine.

Ved riktig pust blir du fort din egen bestevenn og det er ikke vanskelig å lære seg disse øvelsene heller!

En metafor som har hjulpet meg masse!

Når du puster inn luft da tar du imot

og du sier ja til selve livet.

Når du puster ut igjen,
gir du tilbake det du ikke lenger trenger.  

Du gir slipp eller sier nei dette trenger jeg ikke. 

I de 2 årene jeg gikk til behandling utviklet jeg meg veldig mye. Det var virkelig 2 innholdsrike år.  Jeg lært masse om meg selv, kroppen min, jeg ble mye mer hel og jeg ble mer trygg i meg selv. Og det resulterte i at det legen kalte Irritabel tarm gikk over i takt med min utvikling. Jeg stresset mindre og ble mer tilstede.

DEN beste investeringen jeg har gjort var å få snakke ut og sette ord på følelsene mine. Det å ha en behandler som virkelig så og hørte på meg har vært viktig for meg. Resultatet er at jeg i dag er ikke er plaget av Irritabel tarm lenger og jeg har lært meg flere enkle effektive teknikker for å roe ned pusten. Som igjen gjør at jeg opplever mindre indre stress i hverdagen min.

Det er mange som er opptatt av pust.

Fler og fler blir mer opptatt av viktigheten av riktig pust. Legen Audun Mysha brenner jo for livsmestring og har skrevet en super bok om Pust.

Link til boka hans Her: https://www.livshjelp.no/nettbutikk.php?valgtprodukt=248&kategori=1

Yoga har også søkelys på riktig pust og hvordan du fyller nok luft ned i alle alveolene i lungene dine.

Ved å puste riktig, vil mellomgulvet ditt kunne bevege seg inn og ut 6 cm, som igjen vil aktiver det autonome nervesystemet ditt. Som fører til en mer indre ro. Ved riktig gassutveksling vil hjernen få nok oksygen ert blod og kroppen optimaliseres.

Som sykepleier hadde vi et fag som het farmakologi og der lærte vi om de ulike medikamentene som regulerer nervesystemet, for eksempel ved høyt blodtrykk eller en hjerterytme som er i ubalanse. Derfor syns jeg dette er så utrolig spennende at pusten kan være med å balanser ditt stress, som på sikt vil påvirke blodtrykket og nervesystemet ditt. Ved bruk av riktig pust kan du forebygge mye.

Hva er grunnen til at vi ikke puster riktig?

Hos meg er det ingen som har lært meg å puste skikkelig og ellers så stresser vi rundt. Du stiller kanskje for høye krav til deg selv, i tillegg er det mye forventninger rundt oss og mange av oss glemmer å puste.

Test DEG selv!

Still deg selv disse spørsmålene:

  • Tar du deg tid til å puste ordentlig?

  • Hva betyr pust for deg?

  • Tror du det er mulig å sjekke om du puster bra eller ikke?

I dette innlegget vil jeg gi deg noen tips på hvordan du kan styrke kroppen og helsa di ved hjelp av riktig pust.

Noen eksempler på ulike måter folk puster på.

  • Overfladisk pust

  • Sakte pust

  • Raskpust

  • Andpusten

  • Hyperventilering

  • Kortpustet

  • Pustestopp

Så lurer jeg på ?
Har du lyst å sette ring rundt den statusen som du kjenner deg igjen i.  

Om du får ja, på at du blir svimmel, dette er da et tegn på at cellene ikke får godt nok med oksygen eller at hjernen din ikke er helt vant med blodceller som er fylt opp med o2.

Hva er grunnen til at vi ikke puster riktig?

Min spirituelle lærer og Coach Pål Esben Wanvig introduserte meg hvordan jeg selv kunne måle mitt stress nivå via et data program. Jeg fikk på meg en fingersensor på pekefingeren, som gjennom programvaren Hertzklang viser meg akkuratt hvordan min pust påvirker mitt autonome nervesystem. 

Om jeg er i balanse, stresset eller i slow modus. Det som er så bra med denne programvaren er at den viser meg akkurat hvordan det står til med meg og mitt stress nivå her og nå. På min første måling var jeg alt for inaktiv, forbrenningen min var lav, rett og slett et resultat på en sliten tvilling Mamma som gasser litt for mye og glemmer fort å puste.
Etter jeg ble flink til å sette søkelys på riktig pust gav det meg mer energi, overskudd nå har jeg lyst å trene, jeg spise mer sundt og ikke minst har jeg mer balanse i livet mitt.

Han har også skrevet artikler om dette se han flotte hjemme side: www.wanvig.no 

En pusteteknikk som funker!

  • Pust nå inn ny frisk luft og se for deg at denne lufta er fylt med styrke.

  • Så puster ut de vonde følelsene dine og gir slipp på det du ikke lenger trenger.

  • Pust sakte inn, fyll lungene helt opp og hold pusten litt, bruk 4 sekunder mens du puster inn.

  • Pust ut og her teller du sakte til 6, her må du ha tålmodighet.

  • Denne puste øvelsen kan du trene på hver dag.

  • Helst 3 ganger om dagen i 5 minutter.

Pustetimen med Eyrun – hva skjer?

Her vil jeg fortelle deg mer om hvordan du kan trene deg opp på å puste riktig gjennom dagen. Du vil få testet ut fingersensoren som viser deg hvordan det står til med din pusting. Stresser du eller er du rolig? Du vil se med en gang hvordan måten du puster på påvirker systemet ditt. Tenk at du gjennom pusten din kan påvirke hvordan stresset påvirker deg og kroppen din! Vi vil møtes jevnlig og det blir spennende å se hvordan resultatene endrer seg fra gang til gang. Du vil også møte andre personer som øver på de samme teknikkene.

Resurser: 

Artikkel om pust https://www.bmedreport.com/archives/7303
Det autonome nervesystemet: https://sml.snl.no/det_autonome_nervesystemet
Om pust/respirasjon: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Respirasjon

 

 

Som en liten gave til deg som leser dette vil jeg inviter deg til en gratis Puste Time på klinikken til Eyrun. 

 

Gratis påmelding til Pustetimen med Eyrun

7 + 14 =

Share This